PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Nové proměny bydlení ↗
Mikolášková&Drobná - stolky Candy Tables. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.

Málokdo studuje design proto, aby zbohatl. Téma peněz je ve společnosti stále tabu, říká dvojice Mikolášková a Drobná

Jsou mladé, talentované a žádané. Jenže ne všechno, co na stránkách časopisů vypadá dokonale, takové opravdu je. S jakými svízelemi se v oboru potýká dvojice designérek Kristýna Mikolášková a Tereza Drobná?

Nedávno jste získaly cenu Edida, kterou rozdává časopis Elle Decoration. Byla s výhrou spjatá nějaká finanční odměna?

KRISTÝNA A TEREZA: Nebyla, ale nebyla ani slibovaná. Obvykle jsou finanční odměny spojované se soutěžemi, kde se platí přihlašovací poplatek, nebo se studentskými. Tato soutěž je v první řadě oceněním z pohledu profesionálů z redakce Elle Decoration, a protože se do podobných typů soutěží nedá ani přihlásit, výhrou je i účast na předávacím večírku nebo publikování v magazínu.

Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024. Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Stolky Candy Tables od dua Mikolášková&Drobná. Výherní kolekce nejlepšího nábytku z roku 2023 v soutěži EDIDA 2024.
Kolekce Candy Tables tvoří dvě velikosti na sobě nezávislých kusů stolků, které mohou fungovat samostatně i v libovolné barevné kombinaci. Šest menších kovových a šest větších skleněných válců tvoří jedinečné variace. Přestože jsou produkty samy o sobě výraznými solitéry, jejich vrstvením lze docílit jedinečného prolnutí barev. Překrytím kovového stolku skleněným vznikne jednolitý objekt se specifickým gradientem. Toho je docíleno díky ručně nanášeným sklářským barvám a poté vrstvy matné bílé. Každý do detailu dopracovaný tubus je pak výjimečným originálem.

Ilustrátorka Magdalena Rutová na posledním předávání cen Czech Grand Design ve svém děkovném proslovu zmínila, že by podobné ceny bylo fajn spojit i s obdržením peněz, protože často řada designérů žije ve složitých finančních podmínkách. Souhlasíte s jejím pohledem?

KRISTÝNA A TEREZA: Jednoznačně souhlasíme! Být oceněným nebo nominovaným má samozřejmě i spoustu jiných benefitů, jako je např. větší mediální ohlas. Otázkou ale je, jestli je tento ohlas tak velký, aby se dostal za hranice naší designérské bubliny i k potenciálním klientům. Obzvláště pro začínající designéry z kategorie Objev roku by to byla o to větší podpora.

Za poslední dobu jste se etablovaly jako úspěšná designérská dvojice. Promítá se to ale i na vaší finanční situaci? Znamená to, že si můžete klientovi říct o výrazně vyšší sumu a zajistit si tak více než důstojnou odměnu?

KRISTÝNA A TEREZA: Našim klientům se snažíme vždy transparentně vysvětlit, co vše se do ceny produktů nebo instalací propisuje. Samy velkou část výdělku investujeme zpět do dalšího vývoje nových produktů a zároveň také cítíme zodpovědnost za kvalitní ohodnocení dalších spolupracovníků a řemeslníků, kteří se na tvorbě a chodu studia spolu s námi podílejí. Pokud s klienty nenalezneme v této oblasti shodu a cítíme tlak na nepřiměřeně nízkou cenu, spolupráci si rozmýšlíme. Vždy je pro nás důležitá upřímná komunikace a nastavení férových podmínek pro obě strany.

Profese designéra je v široké společnosti spjatá s řadou předsudků. Jeden z nich se týká právě i odměny. Když jste odcházely studovat VŠ a design, věřily jste, že je to práce, kde budete mít solidní příjem?

KRISTÝNA: Já jsem se vždy rozhodovala spíše srdcem a chtěla jsem dělat hlavně to, co mě baví. Ani od našich jsem v životě neslyšela „To nedělej, tím se neuživíš”. Věřím, že kdo se ve svém oboru dokáže postupně vypracovat, solidního příjmu dosáhne.

TEREZA: Já jsem se rozhodovala stejně jako Kristýna. Rozhodla jsem se studovat a dělat, co mě baví. Kultura i náš obor bývají finančně nedoceněným segmentem oproti jiným vysokoškolákům. Málokdo ale studuje design proto, aby rychle zbohatl.

Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic. Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
Mikolášková&Drobná - set stolků Scene Collection lze variabilně skládat do různých kompozic.
První kolekce ve spolupráci Kristýny Mikoláškové s Terezou Drobnou. Myšlenka vytvořit kolekci bytových doplňků se zrodila během covidové pandemie. "Pocit izolace a vyhoření nás přiměl ke snaze utéct z reality a vytvořit si své vlastní místo, ve kterém bychom se cítily dobře. Už samotný proces navrhování se stal únikem od všedních problémů. Výsledkem tohoto procesu je pak kolekce bytových doplňků, odkazující k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám, které nám umožňují vytvářet různorodé kompozice a reagovat na naše potřeby a fantazie. Celá kolekce se nese v duchu jasných barev, které jsou záměrně voleny tak, aby evokovaly radost a štěstí – emoce, které všichni během lockdownu tak zoufale postrádali."

Jste nyní v tomto ohledu spokojené? Co by situaci mohlo případně změnit?

KRISTÝNA A TEREZA: Momentálně máme obě ještě své vlastní zaměstnání v oboru, které nám přináší jak finanční stabilitu, tak cenné zkušenosti. Naše design studio nyní vnímáme jako koníček, který má potenciál se v budoucnu stát naším hlavním povoláním. Obecně by se mohla napříč společností zvýšit zodpovědnost a ohleduplnost, co se týče například férového nastavení smluvních podmínek nebo včasného placení faktur.

Sdílejí mezi sebou designéři, kolik za jednotlivé zakázky dostali, nebo je to spíš společenské tabu?

KRISTÝNA A TEREZA: Myslíme si, že celé téma peněz ve společnosti je tabu, nikoliv pouze v oblasti designu. Tyto informace sdílíme s našimi nejbližšími přáteli v branži. Obzvláště pro začínající studia bývá těžké nacenit zakázky bez předchozích zkušeností. O to více, když se nemají s kým poradit. Vnímáme ale, že už se finanční gramotnosti umělců a designérů začíná i na školách věnovat více pozornosti.

A stalo se vám někdy, že jste přestřelily a cena byla moc vysoká nebo nízká a musely jste ji upravit?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, stalo, během prototypování zarážek na knihy ze Scene Collection jsme předpokládaly nižší cenu. Do té finální se ale promítly i další náklady a cenu jsme oproti předpokládané musely mírně upravit.

Terezo, ty kromě práce ve vašem studiu pracuješ i pro společnost Preciosa. Je pro tebe podobné zázemí nezbytně nutné, aby ses mohla věnovat vlastním věcem? Jak složité je pro tebe prioritizovat odpovědnost k zaměstnavateli versus vlastní tvorba? Je to někdy i zdroj konfliktů mezi vámi?

TEREZA: Práce v Preciose mě baví, hodně jsem se toho ve firmě dozvěděla a posunulo mě to i profesně dále. Samozřejmě v Preciose máme etická pravidla. Pokud přijde zakázka nebo nabídka spolupráce, která by byla např. pro konkurenční firmu, musíme ji s Kristýnou odmítnout. V této situaci jsme byly už víckrát, ale navzájem to respektujeme. Na druhou stranu nás však Preciosa neuvěřitelně podpořila na začátku naší kariéry a díky ní byla Scene Collection kompletní a přesně taková, jak jsme si ji představovaly. Obě jsme teprve na začátku své kariéry a zkušenosti, které získáváme ve firmě nebo studiu, pak můžeme aplikovat i do své vlastní tvorby. Podobně to má i Kristýna, která je v současné době ve studiu Honzy Plecháče a podílela se tak na oceňovaných kolekcích firmy Moser.

Scene Collection - skleněná mísa Scene Collection - skleněná mísa
Scene Collection - skleněná mísa
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Tuto scenérii dotváří skleněné vázy ve tvaru sloupů. Dálší součástí kolekce jsou pak zarážky na knihy a mísy, u nichž je signifikantní hra s měřítkem vůči základu kolekce. Skleněné prvky vznikly ve spolupráci s Preciosa Lighting.

Vy se zaměřujete především na menší série produktů. Jaké jsou hlavní prodejní kanály? Jak se nejčastěji např. váš stolek dostane k novému majiteli?

KRISTÝNA A TEREZA: Všechny naše produkty nabízíme přes náš e-shop. Větší kusy nábytku – jako stolky nebo paravány – vyrábíme na objednávku. Nejedná se o žádnou sériovou výrobu a nad celým procesem vzniku máme plnou kontrolu. Pokud se ale podíváme na menší produkty, jako jsou zarážky na knihy nebo skleničky, ty jsou kromě našeho e-shopu k dostání ve vybraných design storech po celé České republice.

Je podle vás množství a kvalita design obchodů u nás na dobré úrovni? Máte s prodejem přes ně dobré zkušenosti? Řada tvůrců si například stěžuje na systém komisního prodeje...

KRISTÝNA A TEREZA: Protože obě rády cestujeme a objevujeme lokální design, musíme uznat, že Česko má vysokou úroveň design storů. Kurátorské výběry jsou kvalitní a celé koncepce na vysoké úrovni. V zahraničí občas spadávají design story do prodejen ručně vyráběného zboží a často působí podobně. Dobré zkušenosti máme, protože nám to rozšíří klientelu, která by nás jinak nenašla. Každý design store má jiná pravidla, a pokud nám nevyhovují, spolupráci nenavazujeme.

Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce. Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Scene Collection - zarážky na knihy vycházejí ze tvarů stolků z této kolekce.
Kolekce bytových doplňků odkazuje k architektonickým fragmentům či ke scénografickým kulisám. To umožňuje vytvářet různorodé kompozice a reagovat tak na potřeby a fantazie uživatele. Hlavním prvkem celé kolekce je série variabilních stolků, která tvoří kulisu fiktivního místa. Součástí kolekce jsou i tyto zarážky na knihy.

Cenotvorba je velmi specifická a komplexní disciplína. Radí vám s ní někdo? 

KRISTÝNA A TEREZA: Cenotvorba je nekonečné téma… Během našeho studia ještě taková témata ve výuce zahrnuta nebyla, a tak jsme se v této oblasti musely dovzdělávat po vlastní ose. Existují různé manuály, jak ideálně sestavit cenu, většina se ale shoduje na tom, že je postupně potřeba čerpat z vlastních zkušeností. Ne všichni si dokážou za finálním výrobkem představit několikaměsíční proces vývoje, prototypování, cenu materiálu i lidských zdrojů, které se do ceny promítají.

Jaký je podle vás český zákazník? A jaký byste chtěly, aby byl?

KRISTÝNA A TEREZA: To není úplně jednoduchá otázka, protože je jiný všeobecný zákazník a náš zákazník, se kterými máme zkušenost. Naši zákazníci jsou nadšenci, kteří nás a naši tvorbu chtějí podpořit, čehož si neskutečně vážíme. Celkově bychom z našeho pohledu ale označily českého zákazníka za opatrného. V kategorii fashion a šperku se často objevují spontánní nákupy založené na náladě, trendu nebo třeba jako dárky. U nábytku bychom zákazníka označily spíše za váhavého, který má dlouhou dobu produkt takzvaně v oku, a buď si koupi rozmyslí, nebo si produkt koupí třeba až při rekonstrukci bytu. Z hlediska udržitelnosti je to ale jasná přednost.

Jsme rády, když zákazníci ocení přidanou hodnotu produktu a jsou ochotni si za ni připlatit. Samozřejmě, do obchodních domů s nábytkem chodíme i my, ale je skvělé si byt doplnit o něco speciálního, s příběhem a historií, kdy vám designér může téměř konkrétně říct, kdo na tom pracoval.

Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl!
Kolekce bytových doplňků Thanks Girl! je inspirována ženami, které se v první polovině 20. století věnovaly užitému umění. Jejich zaměření na drobné bytové doplňky, sklo a textil se odráží v samotné kolekci. Thanks Girls! zahrnuje paraván, taburet, sklenice, karafu a povlaky na polštáře. Všechny produkty dohromady tvoří motiv dámského budoáru. Dřevěný paraván je složen ze dvou částí. Větší část je dvoudílný modrý paraván a menší část je vyrobena z třešňového dřeva. Karafa a sklenice na vodu kopírují tvar ženské siluety a jsou vyrobeny z opálového skla s bublinkami. Ve spolupráci s grafikem Filipem Kominíkem vznikly dva typy pletených povlaků na polštáře s výraznými grafickými motivy.

Odborníci si na vašem portfoliu cení, že navrhujete předměty běžné denní spotřeby, kterým ale dáte specifický estetický rukopis – takové byly např. vaše zarážky do knih. Je pro vás důležité, aby byl navržený produkt a) cenově dostupný, b) na trhu nedostupný v zajímavém provedení?

KRISTÝNA A TEREZA: Ano, chceme dělat osobité doplňky do bytu, které nám ale budou dávat smysl. Rády bychom, aby se do našich produktů propsal náš osobitý rukopis. Nyní za sebou máme tři různorodé kolekce a nadále se snažíme, aby vše dohromady dobře fungovalo. Aby jednotlivé produkty spolu komunikovaly a doplňovaly se. Co se týče cenové dostupnosti – snažíme se, aby byl náš design co nejdostupnější, zároveň ale abychom nemusely snižovat z našich nároků na kvalitu a výrobu u našich osvědčených dodavatelů v České republice.

Máte s lokálními dodavateli dobrou zkušenost? Nenutí vás cena nebo kvalita hledat i mimo Českou republiku?

KRISTÝNA A TEREZA: Máme pouze ty nejlepší zkušenosti. Jsme české studio a jsme hrdé na specialisty v oborech, co tu máme. Cena se sice promítne do finálního produktu, ale je to kvalita, za kterou si stojíme.

Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy. Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.
Scene Collection - kovovýroba stolků a zarážek na knihy.

Ptám se i proto, že řada designérů stále dokola navrhuje židli nebo skleničku. Kvalitní design ale chybí i u celé řady běžně používaných produktů – navrhly byste třeba nočník? Nebo štětku na záchod? A proč je vlastně nenavrhuje víc designérů?

KRISTÝNA A TEREZA: Obojí by bylo fajn navrhnout, jsme ale malé studio a nemůžeme si dovolit výrobu takové spotřební věci, se kterou bychom se dostaly na konkurenceschopnou prodejní cenu. Na tyto návrhy jsou lepší spolupráce – kdy firmy, které tyto věci běžně vyrábějí, chtějí rozšířit své portfolio o nový design. Tím pádem mají designéři zajištěnou investici do výroby a zavedená značka získá know-how designérů, které se propíše do jejího portfolia, je to win-win pro obě strany.

Kdybyste měly každá říct třemi slovy, co design je a co není – co byste řekly?

KRISTÝNA A TEREZA: 

Design je: Dřina, krása, pokora.
Design není: Rychlý, levný, zbytečný.

Rubriky:

Další z rubriky

Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková
Číst článek
13. 05. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 5 min

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

Rozhovory
Foto Ondrej Kosik
Číst článek
12. 05. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Rozhovory
NPB0624 cover
Robotický vysavač
ČSOB - Úvěr k dotaci
Dextura
Luxol

SOUTĚŽNÍ PŘÍSPĚVEK

BANER0624 vyrocni soutez Chci soutěžit →

NEWSLETTER

Skanska

Nejnovější články

Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo, Adriana Kolda, si ráda kreslila už jako malá.
Číst článek
20. 05. 2024
Lenka Kašparová
Doba čtení 5 min

Nová hvězda české hračky. Adriana Kolda založila značku Totemo před 4 lety, dnes její stavebnice z plastu sklízí obdiv

Česká hra z recyklovaného plastu má několik interaktivních sad, se kterými si můžete vytvořit cokoliv, co vás napadne. Tryskáče, autíčka, ptáky, kočky... Designérka a vůdčí osobnost značky Totemo je Adriana Kolda.

Design & umění
Lukáš a Ilona, Tomski&Polanski
Číst článek
14. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Hodiny práce a odměna žádná? Ptáme se ilustrátorů, zda za svoji precizní práci dostávají důstojnou mzdu

Čeští ilustrátoři patří dlouhodobě mezi lokální špičku. Jejich práce sklízí zasloužený obdiv i respekt. Dostávají za svou mravenčí a precizní práci ale adekvátně zaplaceno?

Názory & polemika
Pavlína Blahotová, Veronika Pařízková
Číst článek
13. 05. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 5 min

Kvalitní design není pro elitu, ale úplně pro každého. Chceme sejmout z designu nálepku, že je jen pro snoby, říká šéfredaktorka Designnews Veronika Pařízková

Je design opravdu pro všechny? Veronika Pařízková, šéfredaktorka designnews.cz, je o tom přesvědčená. Ale jak to těm „všem“ vysvětlit?

Rozhovory
Interiér Bistra Karel
Číst článek
13. 05. 2024
Klára Rokosová
Doba čtení 4 min

Otevřely místo, kam chce jít na brunch každý. Bistro Karel přineslo do pražské Troje stylovou gastronomii

Karolína Pomahač má ráda výzvy a změn se nebojí. Na Vinohradech provozovala úspěšný podnik Slow cafe, který po pěti letech uzavřela, aby mohla pokračovat jinde. V pražské Troji spolu s Elen Chvojkovou založila Bistro Karel.

Design guide
Jiří Jiroutek získal významnou cenu CGD, Foto: Dita Havránková
Číst článek
13. 05. 2024
Julie Motyčka
Doba čtení 4 min

Jeho nábytek milují všechny generace. Jiří Jiroutek se stal ikonou už za svého života, ptáme se proč?

Obývací pokoje v Československu měly dlouhou dobu jedno společné: kus nábytku, který vymyslel Jiří Jiroutek. Talentovaný designér, který před rokem zemřel, dokázal ve svých návrzích geniálně skloubit praktičnost s výrazným estetickým stylem.

Design & umění
Ve spolupráci s veřejnými vysokými školami vznikla doporučení pro institut ombudsosob, která pomáhají se zavedením a zakotvením jejich funkce.
Číst článek
13. 05. 2024
Tereza Patzenhauerová
Doba čtení 3 min

ZNEUŽÍVÁNÍ MOCI, OBTĚŽOVÁNÍ I ŠIKANA. VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY BOJUJÍ PROTI TOXICKÉMU PROSTŘEDÍ, POMOCT MAJÍ NOVÉ POZICE OMBUDSOSOB

Na akademické půdě je bezpečí klíčové. Většina vysokých škol už dnes ombudsosobu má. Jaké úkoly má ale plnit a kde leží pole její působnosti? Proč je tato funkce důležitá a jak vypadá současná situace na českých univerzitách?

Názory & polemika
Foto Ondrej Kosik
Číst článek
12. 05. 2024
Eliška Vrbová
Doba čtení 3 min

Na kreativní práci potřebuji dostatek času. Žena si musí vybrat, muži mohou dát kariéře opravdu všechno, otevírá složité téma sklářka Kateřina Handlová

Před rokem a půl převzala po Rony Pleslovi kreativní vedení sklárny Rückl a v první kolekci Heroine vzdala hold ženským hrdinkám. S designérkou Kateřinou Handlovou jsme si povídaly i o tom, jakou pozici podle ní mají ženy v současném českém designu.

Rozhovory
Kvartýr byt Zlín - jídelna
Číst článek
09. 05. 2024
Veronika Pařízková
Doba čtení 4 min

Život ve stínu Bati. Mladá architektka Alena Valová si ve Zlíně zrenovovala byt, který vkusně mísí tradici s modernou

Alena Valová je architektka, která tvoří polovinu studia Kvartýr. Léta působila v Praze. Nyní se vrátila na rodnou Moravu, kde vlastními silami renovovala byt. Jak se jí to podařilo? A nese život ve městě, jehož estetiku formoval klan Baťů, i úskalí?

Interiér & architektura
Velká Věc
Číst článek
09. 05. 2024
Nikol Galé
Doba čtení 4 min

Zoufalost líhně apokalyptické společnosti. Výstava studentů UMPRUM má velké ambice, v mnoha směrech však selhává

Ve foyer technologického centra UMPRUM v Mikulandské ulici je k vidění výstava s názvem Velká věc a odvážným podtitulem: Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe.

Názory & polemika
Bydlet jako... japandi, designér Petr Šlejmar
Číst článek
09. 05. 2024
Pavlína Blahotová
Doba čtení 10 min

Bydlet jako japandi: nová koupelna kombinuje japonský minimalismus se skandinávským smyslem pro estetiku

Když se designér Petr Šlejmar dozvěděl, že Jindřicha baví vikingská mytologie a jeho žena obdivuje japonský minimalismus, bylo hned jasné, kde se to potkává – ve stylu japandi!

Interiér & architektura